I. ПРАВИЛА ДОБРОТИ
1. Допомагай слабким, маленьким, хворим...
2. Не будь жадібним
3. Прощай помилки іншим
4. Ніколи не заздри!
5. Жалій інших, а не себе.
2. Не будь жадібним
3. Прощай помилки іншим
4. Ніколи не заздри!
5. Жалій інших, а не себе.
II. ПРАВИЛА ЧЕСНОСТІ
1. Сказав - зроби.
2. Не впевнений - не обіцяй.
3. Помилився - визнай.
4. Забув - попроси пробачення.
5. Говори тільки те, що думаєш.
6. Не можеш сказати правду - поясни, чому.
7. Не видавай чужу таємницю.
2. Не впевнений - не обіцяй.
3. Помилився - визнай.
4. Забув - попроси пробачення.
5. Говори тільки те, що думаєш.
6. Не можеш сказати правду - поясни, чому.
7. Не видавай чужу таємницю.
III. ПРАВИЛА ВВІЧЛИВОСТІ
1. Пам'ятай! Ввічливість - вміння поводити себе так, щоб іншим було приємно з тобою.
2. Будь завжди привітним; вітайся при зустрічі, дякуй за допомогу, йдеш - попрощайся.
3. Не примушуй за тебе хвилюватися, ідеш - скажи куди і коли повернешся.
4. Не капризуй, не бурчи! Твоє капризування може зіпсувати настрій іншим.
2. Будь завжди привітним; вітайся при зустрічі, дякуй за допомогу, йдеш - попрощайся.
3. Не примушуй за тебе хвилюватися, ідеш - скажи куди і коли повернешся.
4. Не капризуй, не бурчи! Твоє капризування може зіпсувати настрій іншим.
IV. ПРАВИЛА СКРОМНОСТІ
1. Не будь хвальком! Не вихваляйся своїми успіхами, знаннями, речами.
2. Старайся не виділятися серед товаришів.
3. Допоміг товаришеві - не підкреслюй цього, нікому не хвались
4. Старайся робити добро скромно, непомітно.
2. Старайся не виділятися серед товаришів.
3. Допоміг товаришеві - не підкреслюй цього, нікому не хвались
4. Старайся робити добро скромно, непомітно.
V. ПРАВИЛА ВВІЧЛИВОГО ШКОЛЯРА
1. Якщо ти зайшов до класу, то обов'язково привітайся з усіма, хто вже прийшов.
2. Якщо ти зустрів у коридорі чи на вулиці свою вчительку, яка йде з кимось ще, то привітатися слід з усіма.
3. Коли ти в їдальні, не спіши взяти щось першим, думай про інших.
4. Якщо когось випадково штовхнув - вибачся.
5. Хлопчик завжди пропустить дівчинку уперед, допоможе сісти, піднесе портфель...
2. Якщо ти зустрів у коридорі чи на вулиці свою вчительку, яка йде з кимось ще, то привітатися слід з усіма.
3. Коли ти в їдальні, не спіши взяти щось першим, думай про інших.
4. Якщо когось випадково штовхнув - вибачся.
5. Хлопчик завжди пропустить дівчинку уперед, допоможе сісти, піднесе портфель...
VI. ПРАВИЛА СПІЛКУВАННЯ
І. Подивись навколо - хто потребує поради, доброго слова, співчуття, допомоги.
2. Постав себе на місце іншого.
3. Зрозумій і виконай його бажання.
4. Принеси іншому радість... І тоді ти станеш добрим чарівником!
2. Постав себе на місце іншого.
3. Зрозумій і виконай його бажання.
4. Принеси іншому радість... І тоді ти станеш добрим чарівником!
VII. СПІЛКУЮЧИСЬ 3 ДОМАШНІМИ
1. Коли прокинувся і зустрівся з домашніми, не забудь привітатися.
2. Коли сідаєш за стіл, пам'ятай, як треба сідати і якими приборами користуватись.
3. Не забувай дякувати дорослим за послуги.
4. Пам'ятай, що приходити з прогулянки треба вчасно, аби батьки не хвилювались, і попереджувати, коли повернешся.
2. Коли сідаєш за стіл, пам'ятай, як треба сідати і якими приборами користуватись.
3. Не забувай дякувати дорослим за послуги.
4. Пам'ятай, що приходити з прогулянки треба вчасно, аби батьки не хвилювались, і попереджувати, коли повернешся.
VIII. ЯК СІСТИ ДО СТОЛУ В ГОСТЯХ
1. Хлопчик пропускає дівчинку вперед.
2. Відсуває їй стільчик, а коли вона пройде, то підсуває, щоб сіла і тільки після цього сяде сам. Спокійно, без метушні.
2. Відсуває їй стільчик, а коли вона пройде, то підсуває, щоб сіла і тільки після цього сяде сам. Спокійно, без метушні.
IX. ЯК СИДІТИ НА СТІЛЬЦІ
1. Сиди прямо, але вільно, не напружуючись.
2. Не витягуй ноги далеко від стільця, це заважає іншим.
3. Не розставляй ноги, ноги повинні стояти разом.
2. Не витягуй ноги далеко від стільця, це заважає іншим.
3. Не розставляй ноги, ноги повинні стояти разом.
X. ПРАВИЛА ПАСАЖИРІВ
1. Зайшов у салон, стань так, щоб нікому не заважати.
2. Поступись місцем старшим, дівчаткам, малюкам.
3. Не можна стояти на сходинках, голосно розмовляти, кричати, капризувати.
4. Обов'язково оплати проїзд чи пред'яви проїзного квитка.
2. Поступись місцем старшим, дівчаткам, малюкам.
3. Не можна стояти на сходинках, голосно розмовляти, кричати, капризувати.
4. Обов'язково оплати проїзд чи пред'яви проїзного квитка.
XI. ПРАВИЛА ГАРНОГО НАСТРОЮ
1. Намагайся зрозуміти бажання іншого і в міру можливості виконати його.
2. Намагайся бути уважним і люб'язним з кожним із твоїх рідних і близьких тобі людей.
3. Завжди і зі всіма будь чесним, чемним, поважай іншу людину (дитину).
4. Постарайся зрозуміти і відгукнутися на стан іншої людини.
5. Давайте дарувати людям радість спілкування з нами
2. Намагайся бути уважним і люб'язним з кожним із твоїх рідних і близьких тобі людей.
3. Завжди і зі всіма будь чесним, чемним, поважай іншу людину (дитину).
4. Постарайся зрозуміти і відгукнутися на стан іншої людини.
5. Давайте дарувати людям радість спілкування з нами
ХІІ. ПРАВИЛА ПОВЕДІНКИ У ГРОМАДСЬКИХ МІСЦЯХ
1. Коли поруч з тобою люди, пам'ятай про інших.
2. На вулиці намагайся не привертати до себе уваги перехожих своїм неохайним виглядом або гамірливою та задирливою поведінкою.
3. У магазині дотримуйся правил черги та чемного поводження.
4. У транспорті пам'ятай про старших і молодших, намагайся виявити свою увагу до них.
5. У театрі, бібліотеці, музеї дотримуйся тиші, поважай увагу оточуючих до вистави, книг, творів мистецтва.
2. На вулиці намагайся не привертати до себе уваги перехожих своїм неохайним виглядом або гамірливою та задирливою поведінкою.
3. У магазині дотримуйся правил черги та чемного поводження.
4. У транспорті пам'ятай про старших і молодших, намагайся виявити свою увагу до них.
5. У театрі, бібліотеці, музеї дотримуйся тиші, поважай увагу оточуючих до вистави, книг, творів мистецтва.
ХIII. ПРАВИЛА ЦІКАВОЇ ДИСКУСІЇ
1. Не вигукуй!
2. Не перебивай!
3. Не повторюй чужі думки!
4. Не переходь на інші теми!
2. Не перебивай!
3. Не повторюй чужі думки!
4. Не переходь на інші теми!
XIV. ПРАВИЛА ДИСПУТУ
1. Сперечайся чесно і щиро.
2. Говори зрозуміло, чітко, точно.
3. З повагою стався до співрозмовника і його думок.
4. Головна зброя диспуту - аргументи, факти, докази.
2. Говори зрозуміло, чітко, точно.
3. З повагою стався до співрозмовника і його думок.
4. Головна зброя диспуту - аргументи, факти, докази.
XV. ПРИНЦИПИ ВЗАЄМОВІДНОСИН
1. У ставленні до іншого завжди будь:
чемним;
уважним;
доброзичливим.
2. Ніколи не дозволяй собі насміхатися над недоліками іншої людини.
3. Не намагайся бути "кращим" за всіх.
4. Не соромся поступитися іншому.
чемним;
уважним;
доброзичливим.
2. Ніколи не дозволяй собі насміхатися над недоліками іншої людини.
3. Не намагайся бути "кращим" за всіх.
4. Не соромся поступитися іншому.
XVI. ЩОБ НЕ ВИНИКЛА СВАРКА
1. Не накопичуйте образ і не дуйтеся, краще першим посміхнутися.
2. У вирішальний момент себе стримати і уникнути конфлікту.
3. Намагайся виявити толерантність, або почути й іншу (чужу) думку.
2. У вирішальний момент себе стримати і уникнути конфлікту.
3. Намагайся виявити толерантність, або почути й іншу (чужу) думку.
XVII. ЩОБ НЕ БУЛО ГАЛАСУ
1. Не поводься брутально, не бешкетуй, брутальність може дуже поранити.
2. Допомагай у справах маленьким і великим.
3. Чемним будь з усіма і в всьому, і обов'язково зараз, а не потім.
2. Допомагай у справах маленьким і великим.
3. Чемним будь з усіма і в всьому, і обов'язково зараз, а не потім.
XVIII. ЩОБ ПОДОБАЛОСЯ БУТИ ВДОМА
1. Рахуйся із настроєм іншої людини.
2. Пести інших своєю любов'ю, захищай їх цим від злих сил.
3. Дотримуйся домашніх традицій, не виявляючи свої амбіції.
2. Пести інших своєю любов'ю, захищай їх цим від злих сил.
3. Дотримуйся домашніх традицій, не виявляючи свої амбіції.
XIX. КОЛИ Я У ШКОЛІ
1. Я чемний і люб'язний завжди і за будь-яких ситуацій.
2. Не ставлю себе і свої інтереси на перше місце.
3. Рахуюся з бажаннями і настроєм інших людей; дорослих, одноліток, менших.
4. Завжди пам'ятаю про свої учнівські обов'язки.
5. Люблю свою школу, клас, вчительку.
6. Бережу свої та шкільні речі, майно.
2. Не ставлю себе і свої інтереси на перше місце.
3. Рахуюся з бажаннями і настроєм інших людей; дорослих, одноліток, менших.
4. Завжди пам'ятаю про свої учнівські обов'язки.
5. Люблю свою школу, клас, вчительку.
6. Бережу свої та шкільні речі, майно.
XX. ЩОБ ЗБІЛЬШИТИ ВІДЧУТТЯ БЕЗПЕКИ
1. Я буду капітаном своєї душі.
2. Встановлю свій ефективний час:
а) час, використаний корисно;
б) просто час;
в) загублений мною час.
3. Розпочну день з неприємних справ, тоді він буде прекрасним.
4. Не буду брати на себе дуже багато!
5. Плануватиму всі свої діла: ті, що повинен зробити і ті, що хочу!
6. Нервувати і хвилюватися намагатимусь лише з приводу того, що сам можу змінити.
2. Встановлю свій ефективний час:
а) час, використаний корисно;
б) просто час;
в) загублений мною час.
3. Розпочну день з неприємних справ, тоді він буде прекрасним.
4. Не буду брати на себе дуже багато!
5. Плануватиму всі свої діла: ті, що повинен зробити і ті, що хочу!
6. Нервувати і хвилюватися намагатимусь лише з приводу того, що сам можу змінити.
XXI. У КЛАСІ
1. Не братиму чужого!
2. Не перебиватиму того, хто говорить.
3. Казатиму лише правду!
4. Піклуватимусь про відсутніх!
5. Завжди допомагатиму слабшому!
2. Не перебиватиму того, хто говорить.
3. Казатиму лише правду!
4. Піклуватимусь про відсутніх!
5. Завжди допомагатиму слабшому!
XXII. ПРАВИЛА БЕЗПЕКИ
1. Кожний поважає права інших.
2. Ніхто не заважає викладати.
3. Кожен знає, де повинен бути у певний час.
4. Ніхто не заважає вчитися.
5. Про людей думаємо лише добре.
6. Насмілююся мріяти!
7. Пам'ятаю, що дещо у цьому житті залежить від мене та моїх дій особисто.
8. Забезпечую зворотний зв'язок (підтримку).
2. Ніхто не заважає викладати.
3. Кожен знає, де повинен бути у певний час.
4. Ніхто не заважає вчитися.
5. Про людей думаємо лише добре.
6. Насмілююся мріяти!
7. Пам'ятаю, що дещо у цьому житті залежить від мене та моїх дій особисто.
8. Забезпечую зворотний зв'язок (підтримку).
XXIII. ПОЧУТТЯ КОМПЕТЕНТНОСТІ(ОБІЗНАНОСТІ)
План моїх дій.
1. Буду завжди намагатися досягти своєї мети.
2. Розвиватиму позитивне ставлення до всього хорошого.
3. Не ставитиму собі обмежень.
4. Плануватиму своє творче персональне зростання.
5. Буду завжди на високому рівні!
1. Буду завжди намагатися досягти своєї мети.
2. Розвиватиму позитивне ставлення до всього хорошого.
3. Не ставитиму собі обмежень.
4. Плануватиму своє творче персональне зростання.
5. Буду завжди на високому рівні!
XXIV. ПОРАДИ ДЛЯ ВСТАНОВЛЕННЯ КОНТАКТІВ МІЖ ЛЮДЬМИ.
1. Визнач спільні інтереси і тоді починай на цю тему розмову.
2. Встановлюючи контакт, уникатиму суперечливих питань, особливо таких, що не мають принципового значення.
3. Щоб позбутися сором'язливості, щодня буду зав'язувати розмову з незнайомими людьми.
4. Розмовляючи, буду стежити за реакцією слухача і коригуватиму своє мовлення. Говоритиму цікаво. Обиратиму належну тему.
5. Буду спостерігати, переживати і оцінювати все, що бачимо і чуємо навколо себе. Той, хто спостерігає довкілля, має багату тематику для розмови: про те, що цікавого трапилося на роботі, в школі, свідком чого був на вулиці, на прогулянці, під час канікул...
6. Розповідь повинна бути короткою, зацікавити співбесідника.
7. Потрібно багато читати. Хто багато читає, той багато знає. Книжки - невичерпне джерело цікавих тем для розмов, спілкування.
8. Багато важить добір слів. Хто багато читає, багато гарних слів знає.
9. Не вживай грубих, вульгарних слів.
10. Не зловживай іноземними словами і фразами.
Потрібно бути завжди чуйним, уважним, справедливим, своєчасно допомагати іншим - не чекати, коли тебе попросять про допомогу; ставитись так до людей, тварин, рослин, речей... всього оточуючого світу. І світ цей любитиме і розумітиме тебе!
2. Встановлюючи контакт, уникатиму суперечливих питань, особливо таких, що не мають принципового значення.
3. Щоб позбутися сором'язливості, щодня буду зав'язувати розмову з незнайомими людьми.
4. Розмовляючи, буду стежити за реакцією слухача і коригуватиму своє мовлення. Говоритиму цікаво. Обиратиму належну тему.
5. Буду спостерігати, переживати і оцінювати все, що бачимо і чуємо навколо себе. Той, хто спостерігає довкілля, має багату тематику для розмови: про те, що цікавого трапилося на роботі, в школі, свідком чого був на вулиці, на прогулянці, під час канікул...
6. Розповідь повинна бути короткою, зацікавити співбесідника.
7. Потрібно багато читати. Хто багато читає, той багато знає. Книжки - невичерпне джерело цікавих тем для розмов, спілкування.
8. Багато важить добір слів. Хто багато читає, багато гарних слів знає.
9. Не вживай грубих, вульгарних слів.
10. Не зловживай іноземними словами і фразами.
Потрібно бути завжди чуйним, уважним, справедливим, своєчасно допомагати іншим - не чекати, коли тебе попросять про допомогу; ставитись так до людей, тварин, рослин, речей... всього оточуючого світу. І світ цей любитиме і розумітиме тебе!
Л.П. Павленко,
вчитель-методист
м. Дніпродзержинськ,
Дніпропетровська обл.
вчитель-методист
м. Дніпродзержинськ,
Дніпропетровська обл.
Етична грамота
1. ДОПОМОЖИ НЕЗНАЙКОВІ
а) Незнайко сидить в автобусі біля вікна і з цікавістю дивиться на нові будинки. В автобус заходить жінка з дитиною.
Як треба вчинити?
б) Незнайко зустрів на вулиці дівчинку-однокласницю. Вона йшла з магазину і несла важку сумку.
Як треба вчинити?
Як треба вчинити?
в) На багатолюдному перехресті стоїть бабуся. Старенька розгублена - не знає, як перейти вулицю. Що мав би зробити Незнайко?
Як треба вчинити?
2. А ТИ Б ЯК?
а) Великі хлопці тікають від собаки, а маленька дівчинка стоїть і плаче...
б) В автобусі сидить хлопчик, а в цей час заходить бабуся...
в) Сергійко впав у калюжу, а Петрусь стоїть і сміється...
3. ЩО ЗРОБИВ ІВАСИК?
а) Івасику треба терміново звернутися до вчительки, а вона розмовляє з татом Сергійка... Івасик...
б) Івасик у дверях зіткнувся з Оленкою. Хлопчик...
в) У дверях зіткнулися наш Івасик і першокласник Тарасик. Що зробив наш Івасик? Чому?
4. ТОДІ Я Б...
а) Мама прийшла втомлена з роботи і я...
б) Маленький братик сумує і я...
в) Квітка у вазоні опустила листочки і я...
г) Друг захворів і я...
д) У сестрички не виходить задача і я...
е) Сіреньке кошенятко загубилося і я...
є) Дівчинка плаче і я...
е) Сіреньке кошенятко загубилося і я...
є) Дівчинка плаче і я...
5. ПРО МЕНЕ САМОГО.
а) Мені весело, коли...
б) Я люблю...
в) Я хочу...
г) Мені сумно, коли...
д) Мені страшно, коли...
е) Мені цікаво, коли...
е) Мені цікаво, коли...
6. ЩО ЗРОБИВ СЕМЕН?
а) Семен зайшов до роздягальні,
там юрмиться багато дітей. Ось Оксанка. Всі її штовхають...
там юрмиться багато дітей. Ось Оксанка. Всі її штовхають...
б) Ранок. Семен зайшов у клас. Тут уже Петрусь. Тарас...
Що зробив Семен?
Що зробив Семен?
в) У буфеті на загальному блюді лежать пиріжки...
Що зробить Семен?
Що зробить Семен?
г) На перерві Семен наштовхнувся на Івася.
Що він зробить?
Що він зробить?
д) Назустріч Семенові йдуть Людмила Петрівна і Юлія Олександрівна.
Як повівся Семен?
Як повівся Семен?
Якщо Семен вже привітався з учителем, то чи треба вітатися ще?
е) Олеся образила Семена.
Що він вчинить?
е) Олеся образила Семена.
Що він вчинить?
є) Семен побачив, що Ілля з Юрком б'ються.
Що він зробить?
Що він зробить?
ж) Семена попросили виступити на святі, а йому дуже не хочеться.
Що він зробить? Відшукай пораду серед правил
Що він зробить? Відшукай пораду серед правил
7. А ЯК БИ ТИ?
Поради чемних людей.
Поради чемних людей.
а) Оленка не хоче сидіти з Мишком за однією партою.
Що відчуває Мишко? Чи права Оленка?
Що відчуває Мишко? Чи права Оленка?
б) Сергійко знову смикнув Ніну за коси. Вона погналася за ним, щоб вдарити.
Що можна порадити Ніні та Сергійкові?
Що можна порадити Ніні та Сергійкові?
в) Ганя з Наталкою постійно шушукаються, навіть тоді, коли поруч інші діти.
Чи подобалося це іншим, чи заважало їм?
Чи подобалося це іншим, чи заважало їм?
8. ПОКАЖИ, ЯК ЦЕ РОБИТЬСЯ...
а) Пригадай, кого ти образив ненавмисно та знайди спосіб загладити свою провину.
б) Назви хороші якості свого друга,
в) Зроби комплімент сусідові по парті.
г) Покажи, як запросити партнера до танцю.
Немає коментарів:
Дописати коментар