неділя, 28 лютого 2016 р.

Важливі складові творчості кожної дитини

Більшість з нас схильні пристосовуватись до запропонованих обставин. У процесі виховання й навчання батьки та вчителі покладаються на дитяче прагнення відповідати соціальним нормам хорошої поведінки та слухняності. У дорослому віці таким людям важко проявляти творчу активність, адже вони пригнічували її в період дорослішання.
Діти, які не відповідають «стандартам», часто не сприймаються оточенням, що проявляється в легкому кепкуванні й жорстокому глузуванні та згодом призводить до заниженої самооцінки, оскільки вони часто болісно сприймають свої особливості. Є й інші діти, особливо ті, у чиїх сім'ях виховується й цінується творчість і які продовжують розвивати свій творчий потенціал. Хоча деякі називають їх відщепенцями, непристосованими людьми, ці діти не «вписуються» саме тому, що цінують художнє самовираження й відчувають задоволення собою, не намагаючись підлаштуватись, тим самим зрадивши себе.
Свіжий погляд
Більшість дітей більш креативні, ніж дорослі. Вони дивляться на речі свіжим поглядом, незаплямованим думкою тих, хто їх оточує. Діти використовують мову цікавим способом, придумуючи мовні конструкції, ідеї та інтерпретації, оскільки підходять до предмета з позиції власного досвіду й безмежної фантазії.
Дорослі, як правило, враховують контекст і безпеку. Ми проводимо експертизу того, що знаємо; це наша зона комфорту. Творчі люди, щоби пояснити навколишній світ, виходять за межі власної зони комфорту або традиційних способів. Ось чому вони не завжди «вписуються» – вони діють за межами норм та очікувань.
То як же визначати й розвивати творчі здібності нашої молоді, особливо з огляду на те, що вона більш креативна, ніж ми? Для початку корисно трохи краще зрозуміти визначення слова «творчість», розбивши його на окремі складові – здатності, які, якщо розглядати їх окремо, втрачають свою таємничість. Творчість вимагає балансу синтетичних або асоціативних здібностей, аналітичних здібностей і практичних навичок.
Асоціативні здібності
Творчість вимагає від людини пошуку унікальних ідей і нестандартного мислення. Творча людина повинна мати хороші асоціативні здібності, які дозволяють їй створювати зв'язок між, здавалось би, розрізненими елементами. Тобто інформацію вона синтезує трохи по-іншому. Кінцевий результат може набувати будь-яких форм: наукової гіпотези, твору мистецтва, музичного твору або незвичайного застосування теорії, що допомагає розвитку розуміння нами світу.
Такий синтез думки може мати недоброзичливців. Пригадайте теорію Коперника про те, що Сонце, а не Земля, є центром Всесвіту. Галілей узагалі був засуджений за єресь, бо повірив у цю радикальну теорію й висунув ідею про те, що Земля насправді кругла й обертається навколо своєї осі.
Дійсно, неприйняття точки зору інших людей або відсутність неупередженості та відкритості здатні зруйнувати творчість. Тому важливо навчити підлітків поважати інших людей, учитись у них і замислюватись над іншою точкою зору. Це буде зернами творчої співпраці й розширить їхній світогляд як особистостей, створить середовище, яке сприятиме терпимості та правильному сприйняттю відмінностей.
Аналітичні здібності
Дивно, але творчі люди також схильні аналізувати. Вони можуть відокремлювати різні елементи й те, які з них мають найбільший потенціал для розвитку. Вони можуть застосовувати аналітичну основу у своїй роботі; наприклад, письменник може думати про те, що він написав, і розбивати твір на три частини, створюючи такі критичні точки, як, наприклад, кульмінація сюжетної лінії й розв'язка. Аналіз – це інструмент для прийняття рішення про розвиток сюжету й визначення ідей з найбільшим потенціалом.
Практичні навички
Успішні творчі люди також володіють хорошими практичними навичками. Якщо їм доводиться ділитися своєю роботою з іншими людьми або шукати аудиторію, вони повинні розуміти, як донести змістове навантаження плодів своєї праці. Можна придумати блискучу ідею, але для розуміння того, як пояснити її оточенню та втілити на полотні, «матеріалізувати» на полицях магазину чи перетворити на пісню, яку будуть слухати всі, необхідні певні творчі здібності.
Цінність творчості
Щоб розвинути різні здібності, які підживлюють і дають поштовх творчості, необхідно створити вдома творче середовище, в якому дітям буде зручно досліджувати й виражати свою творчість. Батькам бажано стати зразком для наслідування, беручи участь у творчих починаннях дітей. Якщо ви отримуєте справжнє задоволення від творчого пошуку, то передасте його своїм дітям. Діти починають цінувати мистецтво, музику й літературу, коли обговорюють їх удома з батьками.
  • Створюйте простір. Творчість розквітає, коли є простір та інструменти. Це може бути фізичний простір та інструменти для вивчення, досліджень (від альбомів до комп'ютера), або це може бути психологічний простір, який надихає дитину на відкриття, експерименти з різним середовищем і примушує її відчувати себе комфортно, незважаючи на свої відмінності. Природне світло, фізичний простір і позитивна, приємна атмосфера допоможуть стимулювати творчість так, як і зміна оточення. Коли ми намагаємося провести колективне обговорення творчих підходів, то повинні відмовитись від критичного й суб'єктивного мислення та знаходити радість у дослідженнях, оригінальних підходах або інноваціях.
  • Не квапте дитину. Творчості теж потрібен час для розвитку. Якщо є єдина правильна відповідь, і діти повинні мчати щодуху, щоби вчасно знайти її, вони не зможуть проводити час у творчих пошуках. Повернувшись наступного дня до незавершеної роботи, дитина може розглядати її під іншим кутом зору й надати рішенню новий напрямок або якісно продовжити колишній. (Нобелівський лауреат Лайнус Полінг уважає, що науково-творчий процес полягає у вигадуванні ідей, а потім у відсіюванні непотрібних.) Творчість часто полягає в розумінні суті, яка примушує людину дотримуватись певного шляху, хоча цей шлях може бути невизначеним і вимагати часу на вивчення.
  • Пропонуйте варіанти вибору. Творчість полягає як у самому творчому процесі, так і в кінцевому результаті. Коли дітям надається вибір того, як вони хочуть виконувати завдання і які саме завдання вони хочуть виконувати, вони починають самостійно розвивати свій творчий стиль, що дуже надихає їх і надає їм сили. Надмірно конкурентне середовище, де наявна лише одна правильна відповідь і лише один спосіб знайти її, може відбити прагнення до творчості, перешкоджаючи експериментуванню. Творча атмосфера дозволяє дітям кидати виклик припущенням. Діти відчувають себе в безпеці, проявляючи себе та свої почуття. Коли діти висловлюють те, що відбувається в їх внутрішньому світі стосовно їх зовнішнього світу, з'являються можливості для пригод.
​Вимірювання рівня творчості
Творчість можна виявити практично в будь-якій сфері. У широкому сенсі вона характеризується інноваціями, винаходами й часто асоціюється з мистецтвом. Люди пов'язують її з «правопівкульним» мисленням, нестандартним (латеральним) або багаторівневим мисленням.
На відміну від IQ (коефіцієнта інтелекту), не існує стандартного тесту рівня творчості. Частково це пов'язано з тим, що суб'єктивна інтерпретація екзаменатора того, наскільки задіяна творчість, не дозволяє знайти стандартизовану оцінку. Є цілий ряд тестів, які вимірюють оригінальність ідей, рівень деталізації й кількість ідей, запропонованих у ході тесту. Проте немає жодного визнаного стандарту для вимірювання рівня творчості.
В Японії тести, призначені для вимірювання рівня творчості, оцінюють здатність людини вирішувати завдання та здатність розпізнавати їх. Інші тести вимірюють соціальні та особистісні характеристики, такі як незалежність, відкритість, естетична орієнтація (почуття смаку) й зацікавленість у складності.
Труднощі вимірювання рівня творчості полягають у тому, що люди визначають її по-різному. Отже, вона включає в себе відкриття нових ідей або нових незвичайних зв'язків між наявними ідеями. При цьому, як правило, необхідна певна інтуїція, що дає поштовх для винаходів та інновацій. Оскільки дуже багато галузей знань дають можливість для творчості, важко істотно звузити визначення. Наприклад, творчість може потребувати точності або високого рівня абстрактного мислення й художнього таланту.
Дотримання творчого імпульсу
Як би там не було, наше суспільство цінує творчість за те, що вона дозволяє нам – цивілізації – робити великі кроки вперед. Це цінність, яку слід культивувати вдома й у школі. Вивчення власного внутрішнього світу та реалізація творчих порухів у галузі мистецтва, науки, технологій та математики приносять радість і задоволення людям будь-якого віку.

Немає коментарів:

Дописати коментар